Baby Driver

Kategori Biografen skrevet af - juni 29, 2017
Baby Driver

En vidunderlig oplevelse for alle filmentusiaster

I Edgar Wrights seneste film, Baby Driver følger vi meget passende flugtbilisten med dæknavnet, Baby (Ansel Elgort). Baby arbejder for det kriminelle overhoved Doc (Kevin Spacey), der arrangerer røverier med en roterende gruppe af forbrydere. Ønsket om et liv uden for den kriminelle levevej vejer dog tungt hos Baby, og da han møder og bliver forelsket i servitricen Debora (Lily James), bliver ønsket kun større. Doc lader ham dog ikke slippe så let, så han tvinger ham til at tage en sidste omgang bag rattet.

En kreativ og humoristisk film
Det første, der slår en ved filmen er, at den er ualmindelig musikalsk. Baby lider nemlig af tinnitus, så for at overdøve hyletonen hører han hele tiden musik. Dette unikke særpræg er dog ikke blot en del af karakteren, men udfolder sig også til resten af filmen. For aldrig har jeg set en film, der er så velklippet som denne.

Enhver bevægelse, indstilling og handling er klippet så det matcher musikken, og særligt i de tidlige passager af filmen, skaber det et flow, som man ikke kan undgå at blive grebet og komme i godt humør af. Denne form for fortælleglæde og kreative leg med filmmediet, som understøtter historien, der bliver fortalt, er så sjælden i dag, at det i sig selv er nok grund til at se filmen. Så uanset, hvad jeg ellers skriver, så skal du vide, kære læser, at Baby Driver er en film, du fortjener at lade dig selv se.

De smigerne ord stopper dog ikke ved selve klippearbejdet, for Edgar Wright har samlet en rigtig gode gruppe af skuespillere, der er perfekt castet til deres roller. Ansel Elgort er den helt rigtige mængde sød og charmerende til at man holder af Baby, selvom han trods alt er en forbryder, og Lily James er et godt match som den ulykkelige servitrice, der ikke har meget at se frem til i livet. Disse unge skuespillere, bliver dog også flankeret af store filmiske personligheder som Kevin Spacey, Jon Hamm og Jamie Foxx, som alle er lige dele sjove og ondskabsfulde, men hele tiden med et glimt i øjet. Det gør, at man aldrig rigtig ved, hvor man har dem henne, så da filmen bliver mere seriøs, er det både troværdigt, men også medrivende se tingene eskalere.

Fed action
Alt er er nemlig ikke bare sjov og ballade, for der er flere utrolig flotte jagtsekvenser undervejs, der virkelig tager en med på en rutsjebanetur. Sekvenserne bliver gradvist mere og mere intense, stærkt hjulpet på vej af den fremragende lydside, der er en stjerne i sig selv.

Intet er dog perfekt, og det samme gør sig gældende her. Henimod slutningen står det langsomt klart, at Wright tilsyneladende ikke har nogen idé om, hvordan filmen skal ende. Det fører til lidt af en tonal dissonans, hvor handlingen bliver en kende for voldelig, imens selve afslutningen strækker og gentager sig selv lidt for mange gange.

Som helhed er Baby Driver dog en helt fantastisk biografoplevelse. Der er fede biljagter, masser af kreativitet i alt lige fra personerne til billederne, og så har den en overdreven god lydside, der fortjener at blive hørt på et godt anlæg. Alle disse elementer fungerer så godt det meste af vejen, at det ville være synd, at klandre filmskaberne for en lidt vattet slutning, når man tænker på hvor meget de opnår undervejs. For det er en unik filmoplevelse, der puster nyt liv i det gamle filmmedie, og efterlader en med et smil på læberne.

Eller bare ‘Scott Schmidt’, er grundlæggeren og chefredaktøren på siden. Med hans baggrund inden for medievidenskab, og forkærlighed for film, håber han at kunne dele sine oplevelser med andre – på forholdsvis interessant maner.

Efterlad en kommentar her