Den skyldige

Kategori Biografen skrevet af - juni 14, 2018
Den skyldige

Effektiv og medrivende biografoplevelse

I Den skyldige følger vi politibetjenten Asger Holm (Jakob Cedergren), der sidder og besvarer opkald på alarmcentralen. Det står meget hurtigt klart, at Asger ikke har taget vagten af hans egen gode vilje, men er blevet tvunget til at løfte røret. Ikke desto mindre, ender han med at modtage et opkald fra en kvinde, som er blevet kidnappet. Det eneste redskab han er hans telefon, men det stopper ham ikke fra at forsøge og redde hende.

Ét opkald
Det lyder som en simpel præmis, og det er det også. Vi tilbringer virkelig hele filmen i selskab med politibetjenten Asger på alarmcentralen. Det er en arbejdsplads, så er det selvfølgelig andre mennesker til stede, men langt størstedelen spilletiden består af nærbilleder med Jakob Cedergren, der er i røret med forskellige mennesker. Der er ingen tvivl om, at Cedergren er helt eminent i rollen, og havde han ikke været i stand til at tilføre karakteren et ekstra lag dybde, så ville hele filmen falde bragende sammen. Men på trods af den svære stiløvelse, så gør han det faktisk. Jeg blev oprigtigt fanget af det lille drama, og den karakterudvikling han gennemgår på de 90 minutter er meget fornem.

Et andet aspekt, der er værd at fremhæve er, at lydsiden er på alle måder veludført. Ligesom Asger kan vi ikke se, hvem han taler med, men kun høre dem, og lydsporet er derfor helt afgørende for, om det fremstår troværdigt eller grinagtigt. Her skuffer lydafdelingen på ingen måde, med mobilsamtaler, der i så godt bearbejdet, at man næsten kan se omgivelserne for.

Overraskelser undervejs
På samme måde som præmissen er enkel, men med dybde, så rummer historien også et par interessante betragtninger undervejs. For det første, så er det meget rart at se, at en person med en trang til selvtægt på den måde Asger har det, for en gangs skyld bliver portrætteret som værende et menneske med en del adfærdsproblemer, og ikke nødvendigvis en person som gør verden til et bedre sted – selvom det ellers er intentionen. Plottet tager også et par uventede drejninger undervejs, som jeg i hvert fald ikke så komme, så man kan ikke bare forudsige det hele fra starten af.

Den skyldige er en fremragende og meget dansk film. For hvis der er noget som instruktør Gustav Möller, allerede i sin debut mestrer, så er det at skabe en fængende ramme med en fremragende lydside, hvor han får det bedste ud af skuespillerne og de beskedne midler.

Den dyrker måske fordommen om, at danske film er meget små og foregår på en lokalitet, men når den gør det så fornemt, ville det være uforskammet at klage over det. Alene den kreative måde filmen fortæller sin historie på, både visuelt og auditivt, gør den værd at se, for slet ikke at nævne præstationen fra Jakob Cedergren, der nok skal give et par statuetter fra sig til næste år. Det er dansk film, når den er allerbedst, men stadig indenfor de vante rammer.

Eller bare ‘Scott Schmidt’, er grundlæggeren og chefredaktøren på siden. Med hans baggrund inden for medievidenskab, og forkærlighed for film, håber han at kunne dele sine oplevelser med andre – på forholdsvis interessant maner.

Efterlad en kommentar her