Ma ma

Kategori Biografen af - marts 17, 2016
Ma ma

Forsøger at fortælle for alt meget, og fortæller derfor intet.

3stars

I Ma ma følger vi moren Magda (Penelope Cruz), der som enligmor lever et behageligt liv med hendes fodboldglade søn. En dag bliver sønnen endda opdaget af talentspejderen Arturo (Luis Tosar), men i stedet for at hente sønnen med til Real Madrid lige med det samme, vil skæbnen, at Arturo kommer ud for en tragedie, hvorefter Magda bliver hans store trøst. En ulykke kommer dog sjældent alene, og det går hverken værre eller bedre end, at Magda får diagnosticeret kræft.

For mange hovedløse historier.
Kræften er dog ikke filmens egentlige drivkraft, det er i stedet reaktionerne fra menneskene. Magda finder hurtigt sammen med Arturo, men ikke på klassisk melodramatisk vis. Udviklingen sker meget naturligt, og i klassisk Almodóvar-stil udspringer historien af karaktererne i stedet for den anden vej rundt. Det bliver imidlertid hurtigt et problem, da fokusset hurtigt forsvinder fra filmen, til fordel for en lang række begivenheder uden den store sammenhæng eller budskab.

De voksne skuespillere er dog mere end kompetente, og helt klart det store trækplaster på filmen. Penelope Cruz er frygtløs, men skilter aldrig med det, hvilket mere end noget andet skyldes det noget afslappede forhold til menneskekroppen. Der er ikke nogen overdreven seksuelt af den nøgne krop, hvilket er et dejligt brud med de amerikanske films berøringsangst, men også her går filmskaberne for lang og fjerner helt inderligheden og dybden bag de pæne ansigter.

Ma ma er på mange måde en efterligning af Pedro Almodóvar. Vi har en håndfuld mere eller mindre absurde historier, der kører sideløbende med, at vi lærer meget surrealistiske mennesker at kende. Det eneste problem er dog, at der kun er én Almodóvar, og det er ganske enkelt, hvad filmens store fejltagelse kan koges ned til. Historierne fremstår nemlig i sidste ende mest af alt som værende mærkelige for at være mærkelige.

Det er kun i glimt, at personerne fremstår som autentiske mennesker, men resten af tiden virker de mere hovedløse end dybsindige og meningsskabende for historien. Så selvom det er et noget atypisk melodrama med en lang række gode idéer, og et passioneret ønske om at udforske det menneskelige følelsesliv, så hænger historierne desværre aldrig rigtig sammen.

  • Release Date: 3/17/2015
Skrevet af
Grundlæggeren og chefredaktøren på siden. Med min baggrund inden for medievidenskab, og forkærlighed for film, håber jeg at kunne dele mine oplevelser med andre – på forholdsvis interessant maner.
Kommentarer er lukket.