TIFF17: Unicorn Store

Kategori Anmeldelser, TIFF af - september 16, 2017
TIFF17: Unicorn Store

I en alder af blot 27 år, springer Brie Larson ud som instruktør, og det gør hun med maner. Den pylrede historie handler om den unge Kit (fonetisk:kid), der stadig er lidt for barnlig ifølge hendes forældre. Hun er bange for at skuffe dem resten af sit liv, så hun beslutter sig for at arbejde hos et vikarbureau, hvor hun kan lave ”voksenting”. Men da Samuel L. Jackson pludselig dukker op og tilbyder hende en vaskeægte enhjørning, får hun noget at tænke over.

Larson balancerer på en knivsæg hele vejen igennem. Vi er lige på grænsen til det hysteriske, og med undtagelse af slutningen, der er lidt for didaktisk og ender med en temmelig forceret monolog, så er det en dejligt lalleglad film.

Fra første sekund bliver man vundet over på filmens side. Alt i filmen handler om kærlighed, hvert eneste billede oser af glæde, og det smitter af på publikum, så man ikke kan lade være med at smile.

Brie Larson har også sørget for at omgive sig med dygtige skuespillere, der får dialogen til at funkle. Samuel L. Jackson bliver brugt lige tilpas nok til, at man ikke bliver træt af ham, og erfarne Bradley Whitford og Joan Cusack som forældrene gør enhver konfrontation til en sjov ordudveksling. Den store åbenbaring er Mamoudou Athie, der med stor menneskelighed spiller håndværkersælgeren Virgil. Den største svaghed er i virkeligheden Brie Larson selv. Det kan godt være, at hun er god til at instruere de andre skuespillere, men når det kommer til hende selv, så er hun bare overdrevet “quirky”, uanset situationen, med udspilede øjne og det mest farverige tøj, de overhovedet kunne finde.

Logiske argumenter har dog ingen vægt, når man sammenligner det med et rigtigt biografpublikum. For filmen her fungerer fuldstændig efter hensigten i biografmørket, hvor hele salen smiler fra start til slut. Jeg kan dog ikke give den topkarakter, for det er på samme tid en underlig overfladisk film. Ingen af scenerne står klart i erindringen blot et par timer efter rulleteksterne begyndte, og vi når heller aldrig dybere end, at det er okay at være barnlig. Som helhed hænger det dog sammen, og har du brug for at blive opmuntret på en regnvejrsdag, kommer Unicorn Store til at virke hver eneste gang.