Nedstigning til det evige digitale identitetsfængsel
![]()
Hej og velkommen til mine 19.000 følgere
Hvert andet år bliver en ny huskunstner inviteret ind på Aveny-T for at lave to forestillinger.
Det er et ungt kunstnerisk råd, der sammen med den tidligere huskunstner og teaterdirektør Marianne Klint, vælger den nye huskunstner, som for sæson 2025/26 er blevet Sofie Diemer.
Sofie Diemer, der tidligere har skabt forestillingen Damphjerte, men også spillede på Aveny-T, skrevet digtsamlingen LOL-LITA og været vært på diverse podcasts, står klar på Store Scene i slutningen af januar 2026 med forestillingen MANDEBILLEDER. Men allerede nu kan man på Foyerscenen opleve et guldkorn i form af monologen GRWM (Get Ready With Me).
GRWM er en monolog rettet mod ungdommen, men alle kan være med og få et indblik i den gamle præmis: Hvad vil du gøre for at blive, og endnu vigtigere, forblive berømt?

Hej og velkommen til mine 17.000 følgere
Klædt ud som nar i repræsentative kurdiske farver står Helin Erdem klar til at sælge sin sjæl, sin etnicitet, sin feminisme, ja stort set alt til den digitale djævel og den ubarmhjertige SoMe-hær af trolls og dvaske, dopaminafhængige følgere på Instagram.
Der er bare lige det, at hver gang hun har noget, der bare er nogenlunde oprigtigt på hjerte, så falder der følgere fra. Så må man jo bruge sine bryster eller den racisme, man har oplevet. Det ser også godt ud på ansøgninger, når man arbejder inden for det kreative. Der er diversitetskvoter, der skal opfyldes, og når man så er kvinde med en mørkere hudfarve, der har oplevet at blive forskelsbehandlet, så er du allerede inde i varmen hos DR.
Her skal jeg for en sikkerhedsskyld lige understrege, at det er forestillingens handling og budskab, og ikke mit.
Jeg kan som hvid, ældre mand på ingen måde skrive eller tænke den slags, og netop denne problematik er også en del af forestillingen, der hele tiden er hudløs ærlig omkring den verden, vi i øjeblikket lever i.

Hej og velkommen til mine 9.000 følgere
Helin Erdem har skrevet teksten sammen med Sofie Diemer, og de er ikke bange for at kalde en spade for en spade. Faktisk står de med spaden i hånden og slår os alle sammen tiltrængt lidt i hovedet med den.
Der er en flot balance i præstationen, der, som jeg oplevede det, er en blanding og konstant skift imellem tre karakterer. Indholdet kan måske blive en lille smule for gentagende i længden, men samtidig skal der være plads til op- og nedturen på rejsen hen mod det, der ligner en stor sejr, men er et kæmpe nederlag for den likehungrende mega-influencer.
Scenografien og kostumerne fylder det, de skal, og ikke mere. Det er heller ikke nødvendigt og passer godt til den skoleturné, der efterfølgende er planlagt.
Netop det, at der med støtte fra Ebbefos Fonden er tænkt og planlagt en skoleturné, giver forestillingen yderligere værdi. Når ungdommen ikke kan lokkes til bjerget, kommer bjerget til ungdommen.
Men først spiller GRWM på Aveny-T frem til og med 1. november, så der er rig mulighed for at nå at opleve ungdommens forfald på Foyerscenen, og det er der alt mulig grund til at gøre. Afsted.

GRWM spiller fra 04. oktober til 01. november 2025. på Aveny-T. Foyerscene.
Varigheden er ca. 75 minutter. Uden pause.
Huskunstner: Sofie Diemer. Tekst, Iscenesættelse: Sofie Diemer. Tekst, Medvirkende, Musik: Helin Erdem. Voice Over: Ditte Hansen. Scenografi: Mai Katsume. Instruktørassistent: Hannah Hardy. Skuespil-Coach: Maria Rich. Instruktørkonsulent: Sigrid Johannesen. Dramaturgkonsulent: Johanne Reynberg. Proceskoordinator: Cecilie Ullerup Schmidt. Plakatfoto: Jasko Bobar. Pressebilleder: Emil Holm.