Come From Away

Kategori Teater af - oktober 22, 2022
Come From Away

Livsbekræftende fra start til slut

På papiret en umulig opgave
At lave en musical, som har den 11. september 2001 som omdrejningspunkt, der skal få publikum til at smile og klappe i takt, virker som en umulig opgave.

Men i 2015 havde musicalen Come from away premiere første gang i San Diego. Den er sidenhen blevet opført på Broadway, hvor den har spillet mere end 1600 forestillinger. Musicalen er blevet opført i syv andre lande, og nu er den endelig kommet til Danmark.

Fredericia Musicalteater har tidligere sat en nål i landkortet og bevist, at skal der laves musicals, så er det i Fredericia. Denne gang bliver nålen i kortet sat i Gander, en lille by på den nordøstlige spids af Nordamerika på øen Newfoundland i Canada.

I 2001 var der kun seks fly om dagen, der landede i lufthavnen. Men da terrorister angreb De Forende Stater, ved at kapre kommercielle fly og bruge dem som våben, blev det amerikanske luftrum lukket. 38 fly med ca. 7000 passagerer blev omdirigeret til Gander, og det er her musicalen begynder.

Fotograf: Rumle Skafte

Spænd sikkerhedsbæltet
Det går stærkt. Tempoet er højt, og det er selvfølgelig fordi, publikum skal opleve følelsen af, at den lille by bliver sat på den anden ende. Der skal handles hurtigt, men også korrekt, med forbehold for, at der kan være terrorister ombord på et af de nødlandede fly. Dette tempo fortsætter gennem hele forestillingen, også selvom der gives plads til store følelser og sorg.

Der er mange mennesker på scenen, og de spiller alle sammen flere roller. Helt præcist 16 personer, der spiller 90 forskellige karakterer. Det kunne hurtigt komme til at virke forvirrende, men det bliver det aldrig. Iscenesættelsen har en rytme og timing der får alt til at glide naturligt, og når klapsalverne falder, efterlader holdet os med ønsket om bare en lille smule mere. ”Giv dem tilstrækkeligt, men aldrig så meget, at de ikke drømmer om at komme igen.” Ikke sandt?

Fotograf: Rumle Skafte

På meget kort tid kommer vi til at holde af Kevin og Kevin, ja der er to af dem, Beulah, Nick, Diane, listen er lang, og alle får en plads stor nok til, at vi føler, vi kender dem. I modsætning til Broadway produktionen synges der på dansk. Det er godt oversat og føles ikke forceret. Men til tider savnede jeg accenterne, der i originalen tydeliggjorde den canadiske mentalitet overfor f.eks. en flypassager fra Texas.

Tiden på scenen fløj afsted, og pludselig kom de mange fly igen på vingerne. Tilbage var mindet om en fantastisk aften i selskab med et fantastisk cast. Det er nemt at forstå, hvorfor Come from away i sin tid modtog syv Tony prisnomineringer og i London otte Laurence Olivier priser.

De personer som vi følger i forestillingen, er skrevet ud fra virkelige menneskers oplevelser fra de dage, hvor de var ufrivillige gæster i en meget gæstfri by. Disse beretninger er, og har, uden tvivl været en stor del af amerikanernes behov for efterfølgende at finde beviser på empati og medmenneskelighed. Et bevis på, at ondskab aldrig knækker nakken på det frie menneske.

Fotograf: Rumle Skafte

Gemt i mørket
Uden at tage noget fra de medvirkende eller det kreative hold, så er diamanterne gemt væk i mørket under scenen. For i orkestergraven blev der arbejdet med millimeters præcision. Orkesteret med Martin Konge som kapelmester var, ja Konge. Den keltiske folk-rock fik arme og ben til at agere lufttrommesæt for mange af de fremmødte, og aftenens store udfordring var at blive siddende på stolen, og holde sig i ro.

I foyeren hænger fotografier af og fra Gander, og det giver et godt billede af byen, som vi ikke helt kan få med op på scenen. Scenografien er minimalistisk, men man savner intet og især en enkelt videoprojektion vækker minder, der for evigt sidder fast i os alle.

Hvis man har mulighed for at komme forbi Fredericia Musicalteater inden den. 6 november, så er der en kæmpe oplevelse at finde her.

Fotograf: Rumle Skafte


COME FROM AWAY. Fredericia Musicalteater. fra 21. oktober til 06. november 2022.
Forventet varighed: 2 timer inkl. Pause.


Medvirkende: Anne Fuglsig, Christian Damsgaard, Jacob Prüser, Jean Michel, Johanne Milland, Katrine Skovbo, Lars Mølsted, Mads Æbeløe Nielsen, Maria Skuladottir, Nicoline siff Møller, Oliver Aagaard Williams, Søren Bech Madsen, Ulla Ankerstjerne, Aviaya Steinø, Mira Andrea Balloli, Rosa Kuhlmann Gehl, Tobias Arentoft Gräs.

Manuskript, musik og sangtekster: Irene Sankoff og David Hein
Orkestrering: August Eriksmoen
Instruktør: Thomas Agerholm
Oversætter: Mads Æbeløe Nielsen
Koregraf: Kim Ace
Scenograf: Benjamin La Cour
Kapelmester: Martin Konge

Orkester: Lars Daugaard, Casper Facius, Jacob Rosendahl Povlsen, Kara Lochridge, Steffen Schackinger, Jens Kokholm, Allan Nagel.

This post was written by
Bo Dalum (f. 1977) far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.