Cutterhead

Kategori Biografen skrevet af - marts 21, 2019
Cutterhead

Sjældent har jeg oplevet et så fantastisk lyddesign

I Cutterhead, tager vi med fotografen Rie ned under jorden til metrobyggeriet. Hun har til opgave af finde en den menneskelig vinkel på arbejdet. Det hele går dog frygteligt galt for Rie, der efter en ulykke må se sig spærret inde i et trykkammer med den garvede borebisse Ivo og hans kollega Bharan fra Eritrea. Ilten slipper hurtigt op, og sammen må de arbejder for at redde hinanden eller sig selv.

Enkelt, men effektivt
Det er et ganske enkelt koncept, og et katastrofalt scenarie, som de fleste nok ikke ville ønske at blive sat i. Som filmoplevelse er det også meget befriende, fordi der oplevelsen bliver meget fokuseret. Vi har kun de tre personer og kampen for overlevelse at forholde os til, og ikke alle mulige andre perifere sideplot, der kun er distraherende.

Filmen ville meget hurtigt falde fra hinanden, hvis ikke det var for de tre meget velvalgt skuespillere. Det er nogle meget forskellige personligheder, der bliver låst inde i trykkammeret sammen, og på autentisk vis lærer vi dem at kende, og forstår på meget kort tid, hvad det er der driver dem. De bliver også spillet fornemt af Christine Sønderris, Samson Semere og Krešimir Mikić, så der er ikke en finger at sætte på skuespillernes præstationer.

Årets bedste lydside
Det er dog ikke skuespillet, men lyden, der ender med at stjæle ens opmærksomhed. Lyddesignet er ganske enkelt helt eminent i filmen. Man siger, at lyden vægter tungere end billedet i film, og det dogme bliver i hvert fald underbygget her. Det visuelle univers er tilpas klaustrofobisk og desorienterende, og enkelte scener er endda så underbelyste, at det kan være svært at se noget gennem i mørket. Men Lars Halvorsens lyd og samarbejdet med Heikki Kossi og Peter Albrechtsen i Foley mixet, får det hele til at gå op i en højere enhed.

Når trykket stiger i borehovedet, kan man fysisk mærke trykket, som var man selv til stede, og alle de andre små lyde fra trykkammeret gør, at man hele tiden sidder med følelsen af at være fanget sammen med Rie og de andre. Så selvom det er en visuelt forvirrende og klaustrofobisk oplevelse, er lyden så god, at man næsten kan høre geografien, hvis man havde øjnene lukket. Det er så gennemført, at jeg ikke kan sige nok positive ting om det.

Cutterhead er ikke bare en fantastisk debut for Rasmus Kloster Bro, men også en gennemført filmproduktion. Helheden er større end de enkelte elementer, for selvom historien ikke er noget at skrive hjem om, og der måske er et par enkelte tekniske mangler, så går det hele op i en højere enhed. En enhed, som er klaustrofobisk, anspændt, auditivt overvældende og visuelt effektiv.

Det kan godt være, at filmen udkommer samme uge som Jordan Peeles seneste gyser, men filmen her er i hvert fald mindst lige så nervepirrende og intens, og det er meget imponerende for en dansk debutant.

Avatar
Eller bare ‘Scott Schmidt’, er grundlæggeren og chefredaktøren på siden. Med hans baggrund inden for medievidenskab, og forkærlighed for film, håber han at kunne dele sine oplevelser med andre – på forholdsvis interessant maner.

Efterlad en kommentar her