
En dansk jukebox musical(komedie)
Kommenteret af Bo Dalum
Du har det med at drøne ud ad vejen, som om du kørte Formel 1
Der er lige så meget spilleglæde, som der er højt hår og hairspray. Musicalteatret vender igen blikretningen mod Melodi Grand Prix med en, ifølge musicalteatret selv, opdateret, opstrammet og nyskrevet version.
Med en spilletid på 145 minutter, hvis man ikke tæller pausen med, er “opstrammet” ikke et ord, jeg ville vælge at bruge.
Nu er dette langt fra den første jukebox-musical, der er offer for det fænomen, det er at lime en historie sammen, så det passer bare nogenlunde med tekstuniverset fra de valgte sange, som er skrevet, udgivet og har et selvstændigt liv, der intet har med den pågældende musical at gøre.
Det har uden tvivl været et kæmpe arbejde og et næsten umuligt puslespil at få til at passe sammen i en færdig form. Men det er vel heller ikke en nødvendighed at insistere på 30 sange i samme forestilling?
Slet ikke, når de alt for mange sange allerede er blevet frasorteret en gang før under arbejdet med den første, Vi maler byen rød: The Musical.
Man skal være mere end den gennemsnitlige fan for at blive begejstret, når de medvirkende når til “Copenhagen Airport” eller ”Drama Queen”, men hvis du gør, så er du i gode hænder, for Musicalteatret er ikke bange for at blive ved, til pedellen slukker og lukker, mens musikken stadig spiller.
De levende lys hun er silhuet og drejer i vals bag hvide facader
En rigmandsfamilie tager på charterferie på Mallorca. De har brug for at komme væk efter dødsfaldet af deres far og mand. Men hvordan døde familieoverhovedet egentlig?
På samme fly beslutter tre stewardesser at blive på øen for at få fingre i en af de rige sønner. Ikke på grund af kærlighed, men fordi de har penge.
Vi skal tilbage til 1980’erne, grisefest og en misforstået opfattelse af, at datidens opførsel og menneskeportræt stadig er sjovt og underholdende i 2025.
Vittighederne er mange, men sjældent sjove, og selvom stereotyper ofte er et effektivt værktøj i portrætsværktøjskassen, især når det kommer til musicals, så må der være grænser for, hvad der er med til at forme et univers, og hvad der er dårlig smag, brugt som undskyldning for at tegne et tidsportræt.
Du sidder nærmest i trance er lig’som ud’ af balance
Teater kræver meget både foran og bagved scenen, og glæden ved scenekunsten er ikke til at tage fejl af. Musicalteatret er et fyrtårn for ukuelig optimisme, og der er mange, der burde nævnes i forbindelse med deres arbejde under denne forestilling.
Men i stedet for at nævne det, der måske for mange vil være det oplagte, som er dem af de medvirkende, der har fået flest sange, replikker eller dansetrin, så er der i denne opsætning skjulte guldkorn, som har gjort det maksimale med den opgave, de har fået.
Kristine Boas danser som var der ingen i morgen, og selv den mindste statistopgave bliver udført med opfindsomhed. Cæcilie Morild har med en forholdsvis lille rolle formået at skabe en fysisk tilstedeværelse, der stjæler scenen. David Svane vakler på intet tidspunkt i sin beslutning om at spille tjeneren Tony som – the straight man – eller – comedic foil – som er en anden betegnelse for det samme. Det er tiltrængt i en ellers kaotisk forestilling.
Vi maler byen rød: The Musical 2 er ikke en nødvendighed for dansk kulturarv, men årets orkester fortjener kæmpe ros. Det gør hele det samlede produktionshold selvfølgelig også. Men der må være andet end Melodi Grand Prix-rester at læne sig op ad.
Vi maler byen rød: The Musical 2 spiller fra 23. april til 17. maj 2025.
Folketeatrets Store Turnéscene.
Varigheden er ca. 2. timer og 45. minutter. Inkl. pause.
Medvirkende: Lise Kloborg Pedersen, Peter Boffy Johansen, Zilla Julie Finne, Bjarke Atterdag Helgason, Victor Køhler, Frederik C. Lund, Tilde Harild Gaardboe, Elisabeth Bergstrand Poulsen, Morten Olesen, Julie Mortensen, Lasse Tore Johansson Remlov, Cæcilie Morild, Ida Winding, Mette Abildgaard, Caroline Bang Fredensborg, Alisha Mae Williamson Meadows, Denise Frisch, David Svane, Mark Fjordbæk, Edske Oreskov, Simon Fogh Buch. Dansere: Miriam Andreasson, Cæcilia Gutiérrez Bergqvist, Kristine Boas, Klara Luna Stege Brink, Katrine Bruun, Klaudia Parsberg Gotfredsen, Barbara Engel Holmstrøm, Cornelia Madeleine Serena Kruse, Noazofia Bjørk, Arnfred Luppjah, Julie Bødker Matschafsky, Pelle Bjørnskov Mortensen, Silje Lundgreen Rasmussen, Jonas Nielsen Ruus, Maria Bech Skougaard. Instruktør/manuskript: Rasmus Mansachs. Sanginstruktør/korleder: Johnny Jørgensen. Koreograf: Kenneth Parsberg. Lysdesign: Mikkel Bedsted. Lyd design: Mikkel Steenvinkel Saabye Nordenhof. Produktionsleder: Michael Rask Bertelsen. Forestillingsleder: Mik Glad Lind. Kostumier: Lotte Julie Finne. Rekvisitør: Julie Mortensen. Fotograf: Ole Overgaard. Producent: Musicalteatret.