TIFF17: Hostiles

Kategori Anmeldelser, TIFF af - september 16, 2017
TIFF17: Hostiles

Det er besynderligt, at der er to westerns her på tiff, der begge foregår på samme tid, behandler de samme temaer og har en filmstjerne i hovedrollen. Den er er Woman Walks Ahead, men den anden er Hostiles, og jeg kan allerede med det samme slå fast, at den anden er langt bedre.

Lige efter indianerne blev endegyldigt besejret bliver soldaten Joseph Blocker (Christan Bale), tvunget til at eskortere en gruppe tilfangetagne indianere tilbage til deres jord. Et mere klart udgangspunkt for en Road-movie findes der nok ikke, og selvfølgelig hader indianerne og soldaterne hinanden, fordi de begge er blevet såret på sjælen af deres årelange krige. Heldigvis er det ikke meget, der går som forventet og det, der opstår, er en medrivende og hjerteskærende fortælling om mennesker, der forsøger at overleve i en verden, hvor døden ligger på skjul sammen med morgensolen.

Christian Bale er bemærkelsesværdig subtil i hovedrollen. Han er ellers blevet kendt for at være ham med de store armbevægelser, men her er han fuld af indebrændt had og vrede, og leverer også sin bedste præstation i karrieren, der ikke bliver båret af vægttab eller andre gimmicks. Rosamund Pike viser i den kvindelige hovedrolle også uventede takter, da hun leverer en hjerteskærende bearbejdning af sorg, der ikke bare forsvinder efter en scene.

Med intense skududvekslinger, og et drama, der formår både at være deprimerende og opløftende, så tror jeg ikke, at der er lavet en bedre western i de sidste 10 år. Hadet bliver behandlet autentisk – fra begge sider – og uretfærdigheden i en verden, der eksisterede for blot 100 år siden, er svær ikke at blive berørt af, særligt når man tænker på, hvor meget tankegangen har ligheder med i dag.

Det mest utrolige ved det hele er nok, at en fantastisk film som denne endnu i skrivende stund ikke har nogen distributør, hverken i USA eller Danmark. Jeg krydser i hvert fald fingre for, at der er nogen som tør svinge med tegnebogen, så et dansk publikum også kan få denne fremragende oplevelse.