Dagene, dagene, dagene

Kategori Teater af - april 19, 2024
Dagene, dagene, dagene

Et stærkt underholdende sted for knuste drømme

Hvor er du modig
Bibbs er på alle måder et levn fra fortiden. Tiden er løbet fra hende, og det meste af verden har endelig opdaget, at det ikke er, hvem du er alene, men hvad du kan, og hvad du står for, der tæller. Men det eneste Bibbs står for er Bibbs.

Engang var hun en af de første og mest populære bloggere i Sverige, ifølge hende selv altså. Så influencer, der satsede på det forkerte flow-tv, til nu at bo sammen med kæresten Baby, der vist nok betaler for det meste, hvis ikke det hele.

Nu er Bibbs 39 år gammel og de mange følgere venter kun på at være med på nedturen. Engang syntes de, at Bibbs var modig, men nu venter ulvene på at mæske sig i den krampagtige fiasko.

De og publikum kan roligt læne sig tilbage, for i løbet af ca. 75 minutter bliver Dagene, dagene, dagene til en af årets modigste, sjoveste og mest provokerende forestillinger.

Det er i al sin enkelhed modigt at tænde den farve spotlys på denne type kvindes opførsel, for, som der selv bliver sagt i forestillingen, så er vi alle for længst blevet enige om, at hvad en kvinde siger er altid sandheden. Ikke?

Jeg har ikke råd til, at han går fra mig
Den svenske forfatter og dramatiker Tone Schunnesson udgav romanen Dagene, dagene, dagene i Danmark i 2021, og nu har dramatiker Marie Bjørn fundet det bedste frem fra en i forvejen fantastisk tekst. Forestillingen er instrueret af Jennifer Vedsted Christiansen, og på scenen står Anne Sofie Wanstrup. Hun kommer ud på scenen i kåbe med hætten oppe, som en bokser, der er klar til kamp, og hun leverer intet mindre end en knockout.

Det største kompliment en skuespiller kan modtage må være klassikeren, vi alle sammen har hørt med, at en tilfældig person står ved siden af nede hos bageren og bliver nødt til at kommentere på noget skuespilleren har gjort, som en karakter de har spillet.

I dette tilfælde må jeg indrømme, at jeg flere gange under forestillingen havde lyst til at råbe op og løbe ind på scenen, for nu måtte det fandeme være nok.

Anne Sofie Wanstrups portræt af Bibbs er fantastisk arbejde og herligt uhyggeligt.

Jeg fortæller ikke, at jeg også har herpes, men lader hende fortælle om hendes
Fryd Frydendahl debuterer som scenedesigner, og i kraft af sit virke som kunstfotograf bliver vi samtidig med monologen beriget med visuelle fragmenter via to storskærme, der hele tiden er med til at forstærke eller understrege handlingen og følelserne bag ordene. Ved at lade forskellige kvinder optræde som Bibbs på billederne, bliver karakteren til en tilstand, som kun yderligere understreger behovet for vinklingen af fortællingen.

Scenografien minder, med de to førnævnte storskærme og et lilla tæppe, om en TED talk, og det gør monologen endnu skarpere, uden at det på noget tidspunkt bliver svært for publikum at leve sig ind i de mange usynlige sceneskift.

Forestillingen Dagene, dagene, dagene er et must.

Endelig er der kommet en modpol og en forestilling, der tør åbne op for meget af det, vi alle sammen har gået og tænkt, men ikke endnu har talt højt om.


Dagene, dagene, dagene spiller fra 18. april til 18. maj 2024. På Revolver
Varigheden er ca. 75 minutter uden pause.


Medvirkende: Anne Sofie Wanstrup. Forfatter: Tone Schunnesson. Instruktør: Jennifer Vedsted Christiansen. Scene- og kostumedesigner: Fryd Frydendahl. Dramatiker: Marie Bjørn. Oversætter: Louise Ravnild. Komponist og lyddesigner: Jonas Krogh. Scenografassistent, produktion & design: Mira O. Hansen. Instruktørassistent: Sophie Dixen Højland. Hår- og makeupartist: Sevina Skogstad. Koreograf: Renata Dias Fraga Schroll. Skræddersalsleder: Kristina Widriksen. Skrædder: Katrine Åbom Andersen. Skrædderelev: Emma Hansen. Produktionschef: Svend M. Holst. Produktionsleder: Frederik Kyhn Bøge. Forestillingsleder: Anne Kirstine Pyndt. Tonemester: Anders Munch Amdisen. Lysdesigner: Karl Sørensen. Belysningsmester: Peter Lorichs. Scenemester: Andrew Mathews. Teknikerlærling: Majiid Salim. Koncept/DOP: Fryd Frydendahl. Fotograf og postproduktion: Felix Emmanuel. Animation: Signe Emma. Drone: Tobias Ohls. Assistenter: Alva Le Febvre & Gunvor Balslev.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.