Den anden arabiske kvinde

Kategori Teater af - januar 22, 2023
Den anden arabiske kvinde

Hanin Georgis viser tænder

Blaagaard Teater gør, hvad de siger
Sidste år blev Teater Grob til Blaagaard Teater, og teaterdirektør Sargun Oshana fortalte dengang i en pressemeddelelse, at tiden var inde til et nyt kapitel på Nørrebrogade. Et kapitel, der ville præsentere historier som repræsenterede alle de ansigter og kroppe, vi ser i samfundet. Blaagaard Teater ville udforske nye måder at lave teater på. Det ville invitere nye kunstnere på scenen og andre grupper ind i salen.

Så spoler vi tiden frem til i går, da jeg går ud af salen, mens en højtaler hænger svingende ned fra loftet med en fastmonteret dildo, der ikke længere kan holde sig fast. Sugekoppen giver op, og dildoen falder ned på gulvet, mens jeg går forbi.

Kom ikke og sig, at Blaagaard teater ikke holder, hvad de lover.

Med det musikalske one-man show Dobbelt V gjorde Wahid Sui Mahmoud status over sin egen opvækst i forsøget på at blive verdens bedste far. I Baking Race tog to hvide kvinder racismedejen mellem egne hænder, og tog temperaturen på deres egen privilegieblindhed. Nu er Blaagaard Teater nået til Den anden arabiske kvinde.

Foto: Zuhal Kocan

Modigt one-woman show
Hanin Georgis har selv skrevet manuskriptet, og er eneste person på gulvet. På lidt over en time fortæller hun os om den arabiske kvinde. Altså den anden arabiske kvinde. Den frigjorte kvinde.

Hende, der spiser, hvad hun vil, hende, der boller med Kaffe Lars, hende, der ikke bærer tørklæde, men altid og hele tiden alligevel, i andres øjne, repræsenterer en kultur, en religion, et land, en tradition. Med egne ord træder Hanin Georgis ud på scenen fuldstændig nøgen, for langsomt ord for ord at afkræfte de fordomme, hun og andre kvinder oplever dagligt.

Højtalere kommer på skift eller samtidigt ned fra loftet, og giver en nødvendig modstand i sit lydbillede, men også en hjælpende hånd til en skuespiller, der virkelig har stillet sig selv i spotlyset.

Jeg er fuldstændigt med det meste af vejen. Jeg kan se, mærke og opleve den store værdi af de mange stemmer Hanin har samlet og gjort til sin, som repræsentanten, men til sidst har jeg alligevel lidt svært ved ikke at føle, at lige meget, hvad jeg gør, hvad jeg ikke gør, prøver, ikke prøver, siger eller ikke siger, så kan jeg kun gøre det forkert.

Lige da jeg kommer ud af salen, er jeg lidt ærgerlig over følelsen, men da jeg lige har fået lidt luft, er jeg igen med på, at det ikke er en løftet pegefinger rettet mod mig som sådan, men tanker givet videre, som publikum forhåbentligt kan absorbere, og fremover bruge som en del af deres egen viden, som kun kan gavne den evige debat, forståelsen og fællesskabet mellem mennesker.

Foto: Zuhal Kocan

Et passende sted at starte undervisningen
Blaagaard Teater skriver selv, at Den anden arabiske kvinde egner sig godt til besøg fra 3.g og videregående uddannelsesinstitutioner. Jeg kan kun give teatret ret. Jeg håber elever fra hele landet bliver kørt til døren og skubbet ind i salen. Jo længere væk fra København de kommer fra jo bedre.

Men inden de ankommer, ville det være en god ide at tynde lidt ud i et par gentagende replikker, og få lidt mere samling på dramaturgien. Det føles som om, at lidt for meget skal nås på for kort tid.

Det er også lige før, at der er så meget monolog, at det tager pusten, både fra skuespilleren, men også publikum. Det havde gavnet med en medspiller, så man kunne have spillet bolden frem og tilbage imellem sig.

Foto: Zuhal Kocan


Den anden arabiske kvinde spiller fra 20. januar til 11. februar 2023. På Blaagaard teater
Varighed 1 time og 15 minutter. Uden pause. Mandag – torsdag kl. 20. lørdag kl. 16.


Medvirkende: Hanin Georgis. Idé & manuskript: Hanin Georgis. Instruktion: Özlem Saglanmak. Scenografi & kostume: Mai Katsume. Lysdesign: Mathilde Niemann Hyttel. Lyddesign: Nanna-Karina Schleimann. Koreografisk konsulent: Ida Frost. Videodesign: Mai Katsume & Mathilde Hyttel. Manuskriptkonsulent: Anna Skov. Instruktørassisten: Hildur Ýr Jónsdottir. Forestillingsleder: Merethe Bahn Trolle. Instruktørkonsulent: Sargun Oshana. Fotograf: Zuhal Kocan.

Produceret med tilskud fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og Københavns Kommune.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.