KROP

Kategori Teater af - august 03, 2023
KROP

Social inklusion med kunstnerisk og bæredygtig kvalitet

Kroppen som identitet
25 unge mennesker udforsker og udfolder deres tanker, drømme og følelser over temaet KROP. BalCon er igen i år klar med Projekt Dansedrømme på Det Kongelige Teater.

De unge mennesker har gennem en række interviews talt om kroppen og efterfølgende afholdt en 3 måneders workshop med prøver, der alt sammen har ledt op til seks forestillinger på Mellemgulvet i Skuespilhuset.

Under forestillingen bliver en del af lydbilledet tegnet med udsagn, der er kommet op til overfladen under de mange interviews, de unge mennesker har brugt som værktøj til at sætte ord på fysikken.

Men tag ikke fejl. Dette er ikke navlepilleri for åbent tæppe.

Kroppen som et følsomt sanseapparat
Forestillingen er på mange måder som et abstrakt kunstværk, hvor alle har deres egen opfattelse af, hvad der bliver præsenteret foran dem. Jeg kom på de 60 minutter, KROP varer, vidt omkring. Fra en fødsel og babys første møde med sin egen krop, til en gymnastiksal, hvor endorfinerne fløj om ørene på de unge børn, mens de opdagede det store fællesskab, og glæden ved at heppe på hinanden. Jeg så unge voksne posere med det falske gode humør, som SOME kræver.

Alt det må stå for egen regning. Det var det, jeg så og oplevede, og mange, hvis ikke alle andre, vil måske opleve noget andet.

Tydeligt var det dog for alle, at når årets Dansedrømme var bedst, var det, når samtlige dansere var på gulvet samtidigt. Koreograf Tim Rushton har formået at vise den kolossale styrke og selvtillid, dette fællesskab kan fremvise i flok.

Kroppen som et æstetisk objekt
Kostumerne er blevet til med hjælp fra aflagte skjorter, doneret af københavnske borgere.

Ti designaspiranter har, under professional ledelse, dekonstrueret og redesignet, så tøjet, ligesom kroppen, ikke er ens, men altid sin helt egen.

Med nykomponeret live musik af Gert Østergaard, et par flot fremførte sange, og en vigtig monolog, reciteret som et digt, er KROP en stor fornøjelse, der efterlader en smilende, men også reflekterende.


KROP spiller fra 03. august til 05. august 2023. Skuespilhuset. Mellemgulvet.
Varigheden er ca. 1. time. Uden pause.


Medvirkende: Agnete Hald, Alice Caspersen, Avesta Sommer, Cecilie Relund, Emmaly Rosa Petersen, Freja Mogensen Sinclair, Hjalmar Michaelsen Brøchner, Ida Pawelczyk, Ida-Victoria Hennings Petersen, Isak James Eskelund, Jaqueline Angelina, Johanne Munch, Josefine Isaksen, Kriti Bhattarai, Louise Refslund, Mai Riis Kristensen, Magnus Borch, Martin Skjoldborg, Marusia Bernstein Elnegaard Lehn, Mathias Hans Ove Johanning, Sara Skjoldborg, Sarah Luna Fischermann, Sofie Amalie Hansen, Villads L. Trautner.

Koreograf/instruktør: Tim Rushton. Komponist: Gert Østergaard Kostumer: Maja Brix. Instruktørassistent: Vidar Hansen. Psykosocialt team: Lotte Rigmor Jung, Elise Haavik. Kunstnerisk leder: Anette Abildgaard. Administration: Anne-Kari Ravn. Foto: Per Morten Abrahamsen og Muhammad Elarbi. Videoproduktion: Torben Skjødt Jensen, Muhammad Elarbi, Jos Svendsen, Julian Trnka. Koordineringsassistenter: Laura Liebst, Mie Gyngsø. Design studerende: Adele Finsrud, Astrid Maria Eslund Alken, Ella Andreina Gjestland Austdahl, Ello Lassen, Emma Sofie Sabransky, Nova Nørgaard, Zuzana Vrabelova. Projektstøtte: Augustinus Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden, Arne V. Schleschs Fond, Beckett Fonden, Den A.P. Møllerske Støttefond, Fritz H. Schur, Københavns Kommune, Nordea Fonden, William Demant Fonden

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.