Let’s Dance, Nielsen!

Kategori Teater af - januar 16, 2024
Let’s Dance, Nielsen!

DR Symfoniorkestret, over 100 dansere og Den Sorte Skole

Store forventninger og nervøsitet kunne mærkes i den flotte koncertsal, der i aftenens anledning var blevet lavet om til et stort dansegulv, mens DR Symfoniorkestret, dirigeret af Stanislav Kohanovsky, var blevet rykket hen, hvor parterresiddepladserne plejer at være.

De, i dagens anledning, lidt færre end 1800 røde plyssæder var fyldt med familie, venner og et publikum, der gav salen en elektricitet, jeg sjældent har mærket i samme sal.

Lyset blev dæmpet og elever fra Københavns Idrætsefterskole, DGU/AMOK og Den Kgl. Balletskole Odense, Vejle Idrætsefterskole, Dansk Talentakademi og Oure Kostgymnasium gik på gulvet. Alle var de iklædt ens jakkesæt i en størrelse, der kunne skjule diverse skønhedsfejl, en insisterende misforstået koreografi måtte være skyld i.

Dette er elever, og elever skal ikke være fejlfri, men hvorfor de mange koreografier, skabt af diverse danselærere, insisterede på, at alle i samlet flok, for det meste, skulle danse synkront i et tempo, der var hurtigere end musikken og udført så aggressivt, havde jeg svært ved at forstå, og det fjernede fokus fra de ellers meget talentfulde danseres optræden.

Sagt på en lidt anden måde. Hvis man så bort fra den koreograferede enhed og låste sig fast på den enkelte danser, så oplevede man en flot og værdig præstation og en person, der var klar over, at dette var en danseforestilling og ikke en gymnastikopvisning.

© Daniel Villadsen Photography

DR Symfoniorkestret opførte Carl Nielsens Symfoni nr. 2 De Fire Temperamenter’ afbrudt af lydkollager, komponeret og fremført af Den Sorte Skole, der stod i et hjørne og gemte sig i skyggerne.

Det var især under disse lydkollager, at videodesigner Signe Kroghs projektioner kom til deres fulde ret og bidragede elegant med stemninger, uden at tvinge fokus væk fra danserne. Den Sorte Skole gav tyngde, en tungere bund og til dels mere brugbare rytmer, men koreografien samlede sjældent bolden op på den gave og fortsatte ufortrødent.

Forældre og bedsteforældre fotograferede og lavede endeløse lange videoer. I en anden sammenhæng havde det været upassende og uopdragent, men i denne forbindelse havde det været underligt, hvis de ikke havde gjort det. Jeg kan afsløre, at havde jeg selv haft familie, der deltog, havde du ikke kunnet få plads i salen for videoudstyr, stativer og lamper.

Let’s Dance, Nielsen! var en flot præsentation og et showroom for en masse elever, der kunne mærke efter om dansen fremover skal være deres kunstneriske aftryk.


Let’s Dance, Nielsen! spillede den 12. januar 2024. Koncertsalen. DR Koncerthuset
Varigheden er ca. 65 min. uden pause.


Medvirkende: Elever fra Oure Kostgymnasium, VIES (Vejle Idrætsefterskole), Det Kongelige Teaters Balletskole i Odense, DTAdans fra Dansk Talentakademi og KIES (Københavns Idrætsefterskole). DR Symfoniorkestret dirigeres af Stanislav Kohanovsky.

Skrevet af
Bo Dalum, far til film og tv som klipper. Romanforfatter med tendens til armsvingende udbrud af protestdigte, iført usynlig retfærdighedsuniform med dinglende sildesalat optjent på baggrund af evig undren over menneskers opførsel.
Kommentarer er lukket.