Ser du månen, Daniel

Kategori Anmeldelser, Biografen af - august 29, 2019
Ser du månen, Daniel

En værdig og kraftfuld dansk oscarkandidat

Intentionerne var ellers meget gode, men konsekvenserne blev livsforandrende. Tilbage i 2013 tog den danske freelance fotograf, Daniel Rye, til Syriens grænse for at tage billeder af civilbefolkningen midt under krigen for vise glæde, optimisme og håb. Daniel bliver dog overrasket af en gruppe mænd, der senere viser sig at være den frygtindgydende terrororganisation Islamisk Stat, der kræver 15 millioner kroner for Daniels løsladelse. I Danmark sidder familien og forsøger at få Daniel hjem. Men da Danmark ikke forhandler med terrororganisationer, må familien tage nye midler i brug.

En brutal og yderst vellykket film
Brutalitet kan være yderst forfærdeligt og væmmeligt at opleve på nærhånd. Og dette gælder også for denne film. Heldigvis fokuserer filmen også på andet end blot vold og tortur, men også alle de konflikter og dilemmaer, det indbringer, når ens elskede bliver taget som gidsel. Alle kommer til at støtte en terrororganisation, når der gives en løsesum, men er et kært menneskeliv ikke det hele værd?

Filmens brutalitet fortsættes igennem hele historien; hvad enten det er den fysiske tortur eller debatten imellem familien og staten, der ikke vil hjælpe. Symbolsk er alle parterne i en gidselsituation, hvor de ikke ved, hvad der kommer til at ske. I forlængelse heraf, opnår filmen noget helt usædvanligt. Den bliver aldrig for sentimental eller forbliver koldt. Der en unik smukhed i skildringerne, så følelserne kommer helt af sig selv. Man kan fornemme, at instruktør Niels Arden Oplev aldrig går på kompromis med sine karakterer, men de får frit fald til at slå følelserne løs og håndtere situationen på deres respektive måder.

En menneskelig historie med stærke præstationer
Anders W. Berthelsen er co-instruktør og har en afgørende rolle som gidselforhandleren, Arthur. Han spiller rollen til perfektion, da Arthur hele tiden skal bevare roen og tålmodigheden. Også når han selv begiver sig ud i farligt farvand. Hans neutrale tilstedeværelse er meget imponerende i et miljø, hvor alle enten græder eller råber ad hinanden.

Esben Smed fortjener også stor ros i sin rolle som Daniel Rye. Ikke nok med, at rollen kræver en stor fysisk forvandling, men så skal han også tilpasse sig i de forfærdelige omgivelser og agerer efter dette. B.la. scener, hvor han bliver ydmyget af Islamisk Stat, som vil have ham til at opføre sig som et æsel. I en anden scene, der personligt påvirkede mig, følger vi en lille syriske dreng, der bliver tvunget til at se på Daniels tortur, men næsten ikke kan bære det. En stærk scene, der viser, hvordan had avler had.

Denne menneskelige historie er en rigtig solid oscarkandidat. Amerikanerne elsker nemlig at selv at være repræsenteret – her i form af den amerikanske journalist, James Foley, som Daniel danner et særligt venskab med.  Filmens aktualitet er betagende, men det er dens tematik særdeles også. For selvom Daniels fangenskab efter 398 dages er forbi, kaster gidseltagningen stadig lange skygger, som man skal leve med resten af livet.

• Release Date: 8/29/2019