Liam Neeson gør det bedste han kan, men manuskriptet svigter ham
I Sidste stop spiller Liam Neeson for engangsskyld ikke en trænet morder, men blot den arbejdsomme familiefar Michael MacCauley. Michael har været forsikringssælger gennem mere end et årti, og selvom det ikke er verdens mest berigende arbejde, så gør det at familie kan få det hele til at gøre rundt. Det er selvfølgelig lige indtil han en dag bliver fyret uden varsel.
På togturen hjem overvejer han, hvordan han skal fortælle det til familie, lige indtil han bliver stoppet af en mystisk kvinde, der lokker ham med et lukrativt tilbud, som dog hurtigt viser sig at have drabelige konsekvenser.
Et ”Non-stop” tog
Til trods for den interessante start, så udvikler det hele sig hurtigt til at blive en temmelig fantasiløs thriller, hvor Liam Neeson skal finde en passager på toget for at redde hans familie. Manden i instruktørsædet er Jaume Collet-Serra, der også har stået bag andre actionfilm med Neeson, såsom Non-stop og Run All Night. Derfor kommer det måske heller ikke som nogen overraskelse, at denne film, i forlængelse af de forrige, ikke har så meget andet på hjertet end at underholde med en omgang urealistisk, men brutal action. Jeg ser intet problem i det, for så længe actionsekvenserne er vilde, så kan det sagtens redde en lidt tynd historie. Desværre så kan man godt se, at den nu 65-årige Neeson er ved at være forholdsvis slidt. Klippearbejdet er til gengæld virkelig kreativt. Der bliver eksperimenteret med kamerabeskæringer og det visuelle sprog i filmen. Bedst fungerer det i starten, da vi bliver introduceret til Michaels familie, men efterfølgende står det meget klart, at de hurtige klip kun eksisterer for at maskere de mange skønhedsfejl undervejs.
Manuskriptet kommer imidlertid heller ikke filmen til undsætning. Plottet læner sig virkelig meget op af en række twist og åbenbaringer undervejs. Det er gjort med henblik på at publikum skal gætte med, men når alle twistene er umanerlig åbenlyse, så får det blot Michael til at fremstår som en ikke alt for begavet mand, hvilket nok ikke var hensigten. Med andre ord, så er man bedst stillet, hvis man ikke tænker for meget over handlingen, for det giver ikke rigtig nogen mening.
Liam Neeson er endnu en hårdtslående aldrende mand i en actionfilm, som ikke gør ham nogen tjenester. Historien hænger ganske enkelt ikke sammen, og actionsekvenserne er ikke nævneværdigt medrivende. Det ville dog være synd og påstå, at alt er ringe i filmen, for skuespillerne er stadigvæk kompetente, og det er selvfølgelig sjovt at se Roland Møller dukker op i en storstilet amerikansk actionfilm. Men udover enkelte skuespilspræstationer, og en god filmklipper, så er der dog ikke meget at komme efter her, medmindre du virkelig elsker Liam Neeson.