The Woman in the Window

Kategori Anmeldelser af - maj 18, 2021
The Woman in the Window

Det mest interessante ved The Woman in the Window, er egentlig ikke så meget filmen selv, men det som den repræsenterer. Det er officielt den sidste film, produceret af Fox 2000 Pictures, som var en søsterafdeling af 20th Century Fox, som fokuserede på at lave mindre film, der dog ikke ligefrem var low budget. Det man i USA kalder for ”Mid-budget”. Meget lavpraktisk vil det sige, at de hiver fat i mindre projekter, der i dag vil blive lavet for 25 øre og en kop kaffe, og så giver de 5-10 millioner ekstra, så budgettet ikke bliver en alt for stor hæmsko, i forhold til de kreative visioner.

I filmen her betyder det, at selvom handling hovedsageligt udspiller sig i en dyr lejlighed, at der alligevel plads til computergenererede effekter, og ikke mindst råd til en håndfuld Oscarnomineret, der alt sammen er med til at højne bundniveauet, uagtet, hvordan slutproduktet ender.

For i det endelige produkt, får vi en meget enkel og intim fortælling, om en kvinde, der af grunde, som skal forblive usagt, lider af så svær agorafobi, at hun er ude af stand til at forlade sin lejlighed. Hun er også på et hav af piller, så hun er ikke ligefrem den mest pålidelige fortæller, og det er heri, at dramaet ligger. For selvfølgelig sker der noget dramatisk, som sætter skub i hendes selvdestruktive liv, og så kan vi sidde tilbage som tilskuere, og prøve at gætte os til, hvad der er virkelighed og hvad der er fantasi.

© Netflix

Alene med Amy
I en næsten single location film som denne, er det vigtigste skuespillerne. Og her er Amy Adams ganske enkelt fantastisk. Hun har ikke noget makeup, der er virkelig gjort noget ud af, at hun skal lige en rigtig person, der end ikke tænker på at forlade sin lejlighed. Hun giver den virkelig hele armen, som en kvinde på sammenbruddets rand. Det er hovedsageligt hende vi tilbringer tiden sammen med, men det gør ikke så meget, fordi hun er så autentisk.

Desværre forbliver filmen alt for lille. For det handler udelukkende om vores hovedkarakterens indre liv, og de ting hun går og tumler med. Og manuskriptet er ganske enkelt ikke skarpt nok til at kunne bære så ensidigt et fokus på hende. Der er masser af dramatiske overraskelser og twists, men thrillerelementerne og melodramaet passer aldrig rigtig sammen, og fører til en slutning, som ender med at være lidt for grinagtig.

© Netflix

Slutningen på en æra
Filmen her markerer officielt døden af Fox 2000 Pictures, blandt andet ved, at Disney ikke engang har gidet smide dem på deres egen streamingtjeneste, men i stedet har solgt den til Netflix. Det mest tragiske er dog, at den mere uofficielt markerer døden på de her film i mellemstørrelse.

Denne type film giver måske ikke valuta for pengene hver gang, men de er til gengæld heller ikke tvunget til at være så flade og overfladiske, som megablockbusterne i dag, fordi de heller ikke behøver at henvende sig til et så stort publikum, at den skal kunne ses af folk, der ikke engang forstår sproget. Og ved at have et lidt større budget, giver det også plads til ting, som de rigtig low budgetfilm slet ikke kan, som eksempelvis en mindre action sekvens, computergenererede billeder eller bare mere tid til at optage den, så det hele ikke skal optages på en forlænget weekend. Uden denne størrelse budget, ville vi aldrig have fået film som Ondskabens Hotel, L.A. Confidential, selv The Matrix ville ikke have eksisteret, hvis ikke det var fordi, nogen turde tage en større økonomisk risiko.

The Woman in the Window, er ikke ligefrem nogen stor film. Amy Adams gør det godt, og der er en grund til, at hun har været nomineret til en Oscar seks gange i sin karriere. Der er nok visuel flair, og mysteriet er kringlet nok til, at man føler sig underholdt i den halvanden time som filmen varer. Desværre er slutningen også lettere tåbelig, og det lykkes heller aldrig at gøre noget ekstraordinært, selvom der ellers var potentiale til det.

The Woman in the Window er allerede ude på Netflix.